Wielu ludzi trening z ciężarami traktuje jako coś nie dla nich. Uważają, że na siłowni można wręcz stracić zdrowie przez dźwiganie ciężarów. Nic bardziej mylnego. Oczywiście, jeśli ktoś bierze ciężary nie dostosowane do swoich możliwości, może nabawić się kontuzji. Jest to natomiast niezwykle rzadki przypadek nieodpowiedzialności. W normalnych warunkach ćwiczenia na siłowni należą do najlepszych możliwych ćwiczeń dla chcących utrzymać tężyznę fizyczną. Warto przypomnieć, że mnóstwo zawodników w najróżniejszych sportach ćwiczenia na siłowni ma wpisane jako stały element treningu. Dotyczy to zarówno piłkarzy czy koszykarzy, jak i zawodników sportów walki czy skoczków narciarskich.
Pozytywnym trendem jest to, że chodzenie na siłownię stało się modne w niemal wszystkich grupach wiekowych, zarówno wśród osób młodych, w średnim wieku, jak i seniorów. Każdy początkujący adept siłowni może skorzystać z porad trenera personalnego, który we wszystkim doradzi i ułoży szczegółowy plan ćwiczeń, zależnie od tego, w jakim celu ktoś uczęszcza na siłownię. Niektóre osoby przychodzą na siłownię po to, aby schudnąć, inne po to, aby nabrać masy mięśniowej, jeszcze inni nabrać siły i sprawności itd. Dla każdego powinno się ułożyć program zarówno treningu, jak i odżywiania.
Trening kulturystyczny powinien być dopasowany do każdego indywidualnie, pod kątem jego sylwetki. Należy przypomnieć, że wyróżnia się trzy główne typy budowy ciała u mężczyzn zaczynających przygodę z kulturystyką. Można wyróżnić ektomorfików, endomorfików i mezomorfików. Ektomorfik to osoba, która ma małą ilość zarówno tkanki tłuszczowej, jak również posiada niewielkie mięśnie. Tego typu osoby bardzo wolno nabierają masę mięśniową i mają przyspieszony metabolizm. Z tego powodu powinny wykonywać jak najwięcej typowych ćwiczeń na masę oraz mieć dietę z dużą ilością kalorii. Ektomorficy powinni się zastanowić, jakie białko po treningu zażywać, aby masa mięśniowa rosła u nich jak najszybciej. Mogą również wspomagać się odżywkami z węglowodanami.
Jeśli chodzi o endomorfika, to jest on dokładnym przeciwieństwem ektomorfika. Tego typu osoba ma wyraźnie wolniejszy metabolizm oraz dużą ilość masy mięśniowej i tkanki tłuszczowej. Budowa mięśni u tego typu osoby jest dość łatwa i szybka, ale spalanie tkanki tłuszczowej jest u niej dość powolne. Endomorfik powinien więc skrupulatnie pilnować spożywanej przez siebie ilości kalorii.
Trzeci typ, uważany za idealny dla kulturysty, to mezomorfik. Taka osoba zarówno bardzo szybko nabiera masę mięśniową, jak i spala tkankę tłuszczową. Osoba taka posiada szerokie barki i wąską talię, a dzięki odpowiednim ćwiczeniom jej tułów przypomina literę „V”.
Przygodę z kulturystyką warto zacząć niezależnie od tego, jaki typ budowy ciała się posiada. Endomorfik, który intensywnie ćwiczy, może mieć dużo bardziej atletyczną sylwetkę od niećwiczącego, siedzącego tylko na kanapie mezomorfika. Ektomorfik niedbający o sylwetkę może się nabawić mięśnia piwnego, czyli odstającego brzucha, podczas gdy w innych częściach ciała będzie nadal szczupły. Przy dłuższym trenowaniu może mieć natomiast więcej masy mięśniowej niż endomorfik, który wcale nie trenuje.
Niezależnie więc od tego, kto jaką posiada genetykę, dzięki ciężkiej, systematycznej pracy można osiągnąć zadziwiające efekty. Często osoby, które zaczynają trening kulturystyczny i po pewnym czasie widzą, co się dzieje z ich ciałem, nie porzucają siłowni na długie lata. Oczywiście jeśli ktoś chce pochwalić się tzw. sześciopakiem, to oprócz ćwiczeń ważna jest też dieta. Czasami warto korzystać z dostępnych na rynku odżywek. To, jakie białko po treningu się weźmie, może mieć znaczenie dla późniejszych efektów. Wiele osób zażywa różnego rodzaju suplementy zarówno przed, jak i po treningu. Oczywiście skrupulatnie pilnują także diety, która obok treningu jest podstawą dla osób traktujących przygodę ze sportem poważnie.
Z pewnością ciężka, ale i przyjemna praca na siłowni przyniesie nie tylko atrakcyjny wygląd, ale i zdrowe życie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUdana majówka
Następny artykułjaki zegarek męski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here